Met de PINTA naar de Oostzee en Denemarken

Met de PINTA naar de Oostzee en Denemarken

Tekst Greet Vermeer

We zijn gestart op 25 Mei 2007 vanuit Almere naar Wartena Friesland. Daar hadden we afgesproken met vrienden, bij elkaar waren we met drie  schepen. Vervolgens richting Louwersoog.

Daar aangekomen was er te veel wind om de zee op te gaan, dus besloten we om binnendoor naar Delfzijl te gaan. Van Delfzijl naar Nordeney weer harde wind. Na twee dagen werd de wind ons goed gezind, het was 2bf dat is mooi voor ons om over zee te gaan richting Cuxhaven. We vertrokken s’morgens 3:30 uur om het tij mee te hebben bij de Elbe. Er liggen aan de Wezermond grote zeeschepen te wachten op een loods. Indrukwekkend en spannend om zo tussen die grote schepen door te varen.

We kwamen zo gunstig uit met het tij, dat we besloten door te gaan naar Brunsbüttel. Dan voel je je heel klein met al die grote zeeschepen die uit de sluis komen en vlak langs je heen varen zo in de haven.

Het grote nadeel van zulke reizen is wel dat er veel op de motor gevaren moet worden. Of door de verkeerde wind op dat moment of om de grote afstanden een beetje op tijd te overbruggen. Oldenbuttel 1e stopplaats bij sluisje aan een steiger heel rustig.

2e stop Rensburg , leuk klein haventje. De havenmeester zette voor ons de parasol op en de tafel klaar, konden we daar een borrel drinken met natuurlijk trekzak muziek. Heel gezellig!

Even voorbij Kiel is naar links een goede haven; Stickerhorn. Na er twee maal te hebben overnacht gingen we door naar Orth op het eiland Fehmarn. Prachtige haven en plaats genoeg. Vandaar naar Heiligerhafen. Dan is het intussen 11 Juni geworden. Twee dagen gelegen. Ook fietsen we overal waar dat mogelijk is.

Die vouwfietsjes zijn onontbeerlijk. Vooral als er dieselolie bij moet worden getankt . De jerrycan op een plankje achter op de bagagedrager, want niet overal kun je tanken.

De wind  was vaak erg krachtig vandaar toch wel vaak verwaaid liggen 7 / 8 bf  van Heiliger haven naar Neustad. Dat is dus allemaal Oostzee, bijna 8 uur gevaren. Vandaar Külingsborn. Er is daar veel geld gepompt  in nieuwe havens.

Ook weer weinig schepen, dus plaats genoeg. Toen Warmemunde, weer een prachtige nieuwe haven. Die avond zouden we met z’n zessen naar Rostock fietsen. Maar het onweer was niet van de lucht. We hebben een dik uur in een bushokje voor het onweer staan schuilen. Dus na een lange tijd maar weer terug naar de boot. Wel schitterende luchten en regenbogen.

Daarna een hele grote stap, want tussentijds zijn er geen havens, naar Barhoff  Een tocht van 10 uur en 15 minuten. Leuk haventje. Begint al een beetje Oostduits sfeertje te worden aan de huizen te zien. Van Barhoff naar Zingst. Daar was feest; wedstrijden met Zeseboten (houten platbodems) De haven was langgerekt, niet zulk breed water, dus ieder had leuk uitzicht op alles wat langs kwam. Vandaar naar Barth, ook weer twee dagen gelegen. Intussen is het 20-21 Juni

Daarna Stralsund, een mooie oude Hansestad. Er zijn prachtige oude gebouwen er is daar al veel opgeknapt in het voormalig Oost Duitsland. Alleen alle straten zijn kinderhoofdjes, dus dat was een gerammel op de fiets. Door de brug heen, er is trouwens een prachtige nieuwe in aanbouw, is een leuk klein haventje dat bijna niet te zien is door de bomen. Lekker beschut heerlijk na al die wind. Het was wel een beetje gammel, de palen waren hier en daar afgebroken.

Toen naar Wiek, dat ligt aan een soort fjord, vlak bij de Oostzeekust. Ook in deze haven lagen niet veel schepen. Ongeveer zo’n tien gastschepen. De Havenmeester kwam ons s’ avonds om een uur of acht waarschuwen voor een op handen zijnde storm, die onze kant op kwam, een verwachte 10 bf! Dus moesten alle gasten langs een dam gaan liggen, die de haven beschermde. Een ca twee meter hoge stenen dam. Dus iedereen in de weer met landvasten, alles dubbel. Het was nog niet zo hevig op dat moment. Langzaam wakkerde de wind aan . Eerst zo’n 30 knopen. De eerste nacht liep dat op tot 40 knopen. Het leek wel kermis in die schepen. En ik heb al zo’n hekel aan kermis. We dachten nog steeds: morgen zal het wel over zijn. Maar nee hoor, het werd nog even erger. We gingen vreselijk te keer tussen de palen. Je werd zo moe, dat we evengoed nog sliepen van uitputting. Die nacht nam de wind  ‘s morgens toe tot 55 knopen, het bleef oplopen tot 63 knopen om 18:00 uur. Dat is tussen windkracht 11 en 12. Het heeft nog een hele nacht geduurd voordat het was afgezwakt. We werden zelfs een beetje zeeziek aan boord . Je kon absoluut niet van boord af want dan waaide je zo in zee. Bij elkaar heeft het zo’n 30 uur geduurd. En er waren momenten dat ik dacht: we komen nooit meer thuis! Op alle schepen lag een dikke laag zeewier en zand van een paar cm. Wat zo over de dam met het zeewater op de schepen gegooid werd. Het zeewier zat ook dik op de ramen. Weken later vonden we nog zeewier. In Wiek zelf lagen er heel wat bomen plat. Dit hadden de mensen die er woonden in 30 jaar nooit mee gemaakt.

Weer terug gevaren naar het heerlijk beschutte haventje bij Stralsund. Vandaar naar Greifswald. Alles prachtig opgeknapt vanwege het bezoek van Bush even daarvoor. Voordat wij er waren was de omgeving hermetisch afgesloten. Toen we aan het fietsen waren kwamen we nog van allerlei hekken en obstakels tegen. Musea over oorlog 40/ 45 werd ik(Greet) niet zo blij van. Wel leuke rit gemaakt met stoomtrein, fietsend heen en met de oude stoomtrein terug.

Een van onze 3 schepen moest op een bepaalde tijd thuis zijn en besloot binnendoor te gaan, ook vanwege al die wind . Dus gingen zij richting Polen over de Oder naar Berlijn. Zodoende bleven we achter met twee schepen. Gelukkig met dit besluit het niet te doen anders moest de mast naar beneden en zo’n 18 tot 20 lange dagen op de motor varen. En wij hadden tijd genoeg. Dus we gingen met twee schepen door.

Naar een prachtig ankerplekje Giewitzerort. Maar helaas de marifoon gaf het bericht van zwaar onweer, dus ‘s avonds om 10 uur nog een haven aangedaan. Want het vertrouwen in het ankeren was er niet meer! Want daar kon weer een pit wind uit komen. De haven in Neuhoff was erg open. Veel wind verwacht 7/8 bf, dus terug naar Stralsund. Daar lag trouwens een geheel gestripte Dartsailer onder een tent. Werd goed opgeknapt. We hebben de mensen nog gesproken. Drie dagen gelegen vanwege de harde wind. Daarna Peenemunde ,  een kleine haven oud en rammelig. Alles erg oostblokkerig. Hitler heeft hier de V2 raket ontwikkeld. Ik vond de sfeer daar helemaal niets en werd er zelfs somber van. Ook dat armoedige haventje deed er geen goed aan en zijn we de volgende dag overgestoken naar een ander haventje in Freest. Dat was iets beter. Ik wilde niet meer verder, wij waren niet zo heel ver meer van Polen af.

Op de Greifswalder bodden kon je trouwens eindelijk goed zeilen, voor de rest altijd de motor bij. Weer terug naar Stralsund Hèèl, hèèl veel wind .Weer 4 dagen gelegen.

Toen was het moment gekomen om over te steken naar Denemarken.

Onze vrienden werden nog bezocht door een loodsboot, vlak bij de vaarroute. Vroegen ook van alles over ons. Dus toen snel en recht de vaarroute oversteken. 10 uur 15 minuten varen. Intussen was het  15 juli. Aangekomen in Gedser Denemarken. Van Gedser naar Nykobing erg mooi daar. Geankerd maar wel getijdenstoom. Van daar naar Guldborg

Geef mij maar Denemarken hoor! Heel wat lieflijker dan Oost Duitsland.

Vervolgens naar het leuke eilandje Omo, veel gefietst, maar dat hebben we overal gedaan. De natuur was overal mooi. Maar de paden in Oost Duitsland kunnen wel een opknapbeurt gebruiken. In Denemarken was het beter. Vandaar naar Svendborg, leuke stad. Onze vrienden zouden hun eerste kleinkind krijgen en gingen een week naar huis.

Dus gingen zij via Marstal op het eiland  ÆRO naar Kiel terug, om hun schip daar een week te laten liggen. En wij gingen naar ÆOSKOBING, heel mooi stadje. Leuke echt Deense gekleurde huisjes. Daarna gingen wij naar Faborg en toen Bago.

Een heerlijk eilandje. Geen winkels alleen natuur en een klein dorpje. Brood kon je bestellen bij een kiosk aan het haventje. Er lagen een paar schepen. Maar….. het werd weer  7 / 8 bf. Het haventje werd steeds drukker en de schepen gingen niet meer weg vanwege harde wind. Vier dagen gelegen. Op een gegeven moment lagen in dat haventje de schepen 5 dik. Er kon niets meer bij. Zodat er zelfs schepen buiten voor anker moesten liggen.

Daarna Sonderborg op het eiland ALS .Ook al een vreselijk drukke haven. De vakanties  waren intussen begonnen. En weer die harde wind. Weer 3 dagen gelegen. (wel fietsen) De schepen lagen zelfs dwars voor de palen, omdat er geen plaats meer was.

27 Juli op weg naar Kiel, waar we onze vrienden weer zouden ontmoeten. Vandaar weer gezamenlijk terug. In het Noord-oostzee kanaal heb je v/a Kiel na ca. 9 mijl een ankerplaats Flemhunderzee daar lig je prima en ziet van alles langs komen door het kanaal. Van schepen waar de rijken der aarde een appartement op kopen en alle wereldzeen bevaren. Tot onderzeeboten aan toe.

1 Augustus Waren we weer in Brunsbuttel. ‘s middags nog doorgevaren naar Cuxhafen. Daar toch weer 2 dagen wachten minder wind en goed tij. Duitsebocht tot Nordeney. Daarna Borkum 2 dagen over Noordzee naar Louwersoog. Overnacht aan het Diepsterbos.

Daarna Dokkumer EE. Ooo die schitterende Dokkumer EE.

Allemaal weer ons mooie Nederlandje, en heerlijk plat water.

13 augustus waren we uiteindelijk weer thuis. Na in het zicht van de haven motorpech te krijgen. Bleek een brandstofleiding te zijn los getrild. En zijn op de valreep de haven toch nog binnengesleept!

Het was vaak spannend, maar ik had achteraf alles niet willen missen

Nou alles? De storm in Wiek hoop ik nooit meer mee te maken.

 

Tekst Greet Vermeer.

 

Naschrift:

Ik mag mij niet bemoeien met het verhaal van Greet maar ik wil wel wat kwijt:

  1. Bij veel jachthavens kan je geen brandstof tanken, zorg dat je twee jerrycans van 20 a 25 liter vol bij je hebt voordat je Nederland verlaat.
  2. Fiets met een plankje op de bagagedrager zodat je jerrycans en of gasfles goed kan vervoeren.
  3. De afstanden op zee zijn groot, zorg dat je minimaal 5 mijl / h vaart ook voor de berekening.

De afgelegde afstand was 2440 Km motor draaiuren 208 h verbruik 490 L = 2.36 l/h

Wim Vermeer