Revisie of nieuwe motor voor de Si Esta (Dartsailer 30) ?

Eind vorig jaar is de beslissing genomen om een nieuwe motor in mijn Dartsailer 30 te laten plaatsen. En nu, eind februari, ligt hij er in. Mooie gele Vetus M-line (42 pk) in een schone en lichtgrijs geschilderde bilge, met gedeeltelijk vernieuwde isolatie.

 

Voorgeschiedenis

In 2005 heb ik deze Dartsailer 30 uit 1980, een motorsailer genaamd ‘Si Esta’, gekocht als opvolger van een LM 27. Een degelijk schip met een nog degelijker motor, een Perkins 4.108 met 47 pk. Een van de best zeilende motorsailers. In de PZV vloot is er nog een te vinden, de ‘Visser’, een Dartsailer 38. Ons vaargebied is hoofdzakelijk IJsselmeer, Wadden, Zeeland en kustwateren. Maar het schip zelf is met de vorige eigenaar naar de Oostzee en Finland geweest. Bij de aanschaf en ook altijd daarna heb ik vaak getwijfeld of ik niet de Dartsailer 38 wilde hebben, maar uiteindelijk telkenmale besloten bij kleiner en fijner te blijven. Immers de diepgang van de Dartsailer 30 is slechts 1.25, perfect voor Friesland en Wadden. Daarnaast is dit schip zeer handzaam voor als je ook solo zeilt.

Revisie….?

In de loop der jaren heb ik geen grote problemen met de motor gehad. In het begin de verstuivers vervangen (toen liep de motor echt mooi) en later een revisie van de opvoer- en brandstof pompen. Klein ongemak was de lichte olielekkage, maar wat olie absorberende doekjes onder de motor en de rotzooi is snel opgeruimd. Maar goed, de motor was bij aanschaf natuurlijk al 26 jaar oud met naar ik meen meer dan 3000 uren op de teller. Na vier jaar, in 2010, heb ik mijn werfeigenaar gevraagd wat een fundamentele revisie van de motor zou moeten kosten. Hij is onder andere Perkins-dealer. De prijsopgave was rond de € 5.000,-, acceptabel maar toch maar niet gedaan. Immers, hij doet het toch nog goed en is bedrijfszeker. Beetje lawaaiig, maar we zeilen toch altijd!

Uiteindelijk hebben we eind 2018 de knoop doorgehakt, na een mislukte poging onze boot te verkopen en in één deal een Dartsailer 38 over te nemen. Achteraf toch wel blij mee dat dat niet gelukt is! Alle aspecten nog eens doorgenomen, zoals vaargebied, diepgang, solozeilen, onze leeftijd (70+), status van ons eigen schip (heel veel vernieuwd), afnemende ambities op zeilgebied, mast er af en we hebben een prima formaat motorboot (voor 80+), motorgeluid (te veel), verkoopbaarheid en nu al 5000 uur op de teller.

…..of nieuwe motor?

Nogmaals de vraag revisie of nieuwe motor?

Of…? De oplossing van een elektrische motor leek na een bezoek aan WaterWorld in Heeg onrealistisch voor dit schip.

Een revisie kwam uit op € 6.500,- en een nieuwe Vetus M 4.45 (met gebruik bestaande keerkoppeling en inruil oude motor) kwam op € 9.250,-  De oude Perkins leverde nog €2.500,- op. Die wordt dan gereviseerd en weer verkocht! Binnen de Dartsailerclub had ik uitvoerig navraag gedaan naar de ervaringen met diverse nieuw ingebouwde motoren.

Diverse schippers waren zeer tevreden over de Vetus Mitsubishi, met name over het lage geluidsniveau. De Vetus Deutz scoorde laag op dit punt. De Volvo Penta D2 was ook een optie, maar er moest meer aangepast worden, waaronder van drieblads- naar vierbladsschroef.

 

Toen van de winter de motor werd vervangen kreeg ik dagelijks foto’s van de vooruitgang. Uitbouwen, schoonmaken, oude pur-resten (!) verwijderen, opnieuw schilderen, vernieuwing isolatie, nieuwe motor erin met geel overgeschilderde oude keerkoppeling, aansluiten en nieuw dashboard. Tijdens de wonderschone dagen in februari (zon en 18 graden C) kon ik me niet meer bedwingen en het echt zien. Daarna schip vervroegd te water en proefvaren. Genietuhh….!