Tips & Trucs

Op deze pagina kunt u informatie vinden die door de leden bij elkaar is gebracht naar aanleiding van hun ervaringen met een Dartsailer.

 

Vervanging genua lieren en een expansie vat voor hydraulische besturing voor de Dartelaer

Er zijn altijd wel klusjes aan de boot waarvan je denkt als het klaar is: “Waarom heb ik dit niet eerder gedaan?”

Was dat in een ander jaar het vervangen van de originele  genua lieren door een stel grotere selftailing lieren. Deze lieren (Lewmar 40 ST)  ontdekte Arianne zo goed als nieuw, voor een derde van de originele prijs, op Marktplaats. Nog steeds een serieus bedrag maar de genua trimmen bij harde wind was tot dan best een klus: schoot los halen van kikker, op spanning houden, lierhandel bedienen, weer op de kikker beleggen. En nu: lierhendel erin, paar slagen maken, lierhendel eruit en weer rustig zitten. Vooral als je aan het kruisen was bij harde wind was het eerst altijd van belang om het zeil zo  snel mogelijk te trimmen voordat de volle wind er in zat en het te zwaar werd om verder te trimmen. Nu kan je rustig overstag gaan, de schoot vastzetten op de lier en dan met de lier het laatste stukje trimmen. Ik vraag me nu zelfs wel eens af hoe we het voor elkaar kregen met die oude lieren.

 

Expansie tankje voor hydraulische besturing

Vorig jaar was de grootste verbetering een simpel expansietankje voor de hydraulische besturing.  

Waar ik erg aan moest wennen na de aanschaf van de Dartsailer was het stuurwiel binnen. Gewend als ik was aan een helmstok op de vorige schepen vond ik dat stuurwiel lastig. Hoe wist je nu in welke stand je roer staat, ik miste de roerdruk en hoeveel omwentelingen moet je met het stuurwiel maken om het roer te bedienen. Navraag bij andere Dartsailer schippers, en wat uitproberen op een Dartsailer-meeting in Kats, leerde mij dat andere schippers 7 omwentelingen van het stuurwiel voor het roer van boord tot boord heel normaal vonden. Waarbij het bij de Dartelaer ook nog uitmaakte hoe snel je het wiel draaide en of je in 1 keer doordraaide of even stopte. Ik kwam er al wel achter dat bij mij een deel van het probleem was dat de stuurpomp al snel wat lucht mee hapte in de plunjers; omdat er boven in de stuurpomp altijd wat lucht zat. Maar vulde ik het systeem bij via de vuldop op de stuurpomp, dan werkte het wel een tijdje beter maar als het warmer werd, of er klotsten een nacht lang golven tegen het roer, dan lag er een plasje olie onder het stuurwiel en stuurde hij weer onvoorspelbaar. De olie liep er dan via het ontluchtingsgaatje van de vuldop uit. Maar de oplossing bleek simpel: luchtgaatje in de vuldop dicht solderen, een Vetus expansievaatje hoog in de stuurconsole plaatsen, aansluiten op de middenaansluiting van de stuurpomp en netjes gevuld met hydraulische olie. En nu is de bediening van het roer veel directer, onafhankelijk van draaisnelheid en 5 omwentelingen van boord tot boord. Zelfs de Raymarine stuurwiel automaat kan nu rustiger en nauwkeuriger sturen…. en nooit meer dat plasje olie op de vloer van het stuurhuis.

 

Finishing touch na een schilderbeurt:

In 2015 hebben wij de opbouw van onze Dartsailer 27 laten schilderen. Na 35 jaar begon het polyester wat te verkrijten. Als je met je duim er overheen veegde bleef er wat wit achter op je duim. Omdat bij een Dartsailer 27 ook het stuurhuis van polyester is, was dat best een klus, die we hebben laten doen. Zelf hebben we wel geholpen bij het demonteren en later weer monteren van scepters, zeereling, hekstoel, zwemtrap, beslag, lampen, naamborden en ook van de plexiglas bordjes met het Dartsailer logo.

In die 35 jaar waren de plexiglas Dartsailer bordjes helemaal verweerd. Ook de lenzen van de navigatieverlichting waren mat geworden en bros. In de lens van het heklicht was zelfs een gaatje gestoten.

Maar in dit internet tijdperk kan je veel oplossen.

Vervangende lenzen bestellen

Op de website van Peters & Bey zijn voor deze minstens 35 jaar oude navigatielichten (Type 410 op een DS 27) nog gewoon “ersatz linse” te bestellen inclusief een setje rubbers en popnagels om ze weer waterdicht in elkaar te zetten. Voor de navigatielichten en de heklantaren betaalde ik in 2015 80 Euro inclusief verzendkosten. Nu hebben we weer gewoon originele, goedgekeurde navigatielichten met een keuringsbewijs waar ook de Duitse kustwacht niets op kan aanmerken en die gewoon weer goed zichtbaar zijn.

Bordjes op plexiglas laten printen

Ook de Dartsailer bordjes waren simpel bij te bestellen. Het meeste werk was nog om het rode logo te maken met een aantal rode en witte cirkels in een tekenprogramma en een goed lettertype te vinden. De pdf is hier te downladen. Ik heb de bordjes uiteindelijk besteld bij  Reclame Shoppen maar er zijn veel meer bedrijven die zoiets leveren. Ik heb daar gekozen voor 4 mm dikke plexiglas bordjes met een volledig witte achterkant (27,5 bij 5 cm).

Met die bordjes op de boot is weer voor iedereen duidelijk dat onze boot een Dartsailer is.

 

Goedkopere methode om Dartsailer bordjes te maken (mei 2022)

Henk de Vlaam heeft nog een goedkopere manier bedacht om het typeplaatje te vervangen:

Op onze boot was het typeplaatje niet meer te gebruiken.  Natuurlijk kan je nieuwe laten maken zoals voor de Dartelaer jaren geleden is gedaan, maar dat vond ik aan de prijzige kant, dus kwam het er niet van.

Met wat knutselen heb ik nu zelf twee typeplaatjes gemaakt die wel een poosje mee zullen gaan. Zo niet, dan maak ik ieder jaar een nieuw setje. Kost vrijwel niets.

Henk is als volgt te werk gegaan:

  1. Met het lettetype en logo HBC die ik van Henk Paul van der Veer kreeg (Eurostile 90) heb ik op glanzend fotopapier twee maal tekst en logo geprint.
  2. Dit vervolgens strak uitgesneden en schuin in een A4 lamineerhoesje gelegd, zodanig dat rondom ruim de lamineerfolie aan elkaar kon plakken (is zo goed mogelijk waterdicht) en het geheel vervolgens door het lamineerapparaat gehaald.
  3. Twee polycarbonaat plaatjes gemaakt die iets groter zijn zodat de schroefjes door de gelamineerde folie gaan en niet bij het fotopapier komen. Polycarbonaat is goed te bewerken en te boren zonder te barsten. (Gamma of Praxis)
  4. De plaatjes zijn 3mm dik wat wellicht wat te dun is, maar dat zal de tijd leren.
  5. Op de iets rond lopende kuiprand geschroefd waarbij het plaatje het gelamineerde logo redelijk vlak aan drukt. Ziet er best goed uit. Kijken hoe het zich houdt!

 

Voorbeeld schema elektrische installatie Dartsailer 27 in Visio:

Deel van het schema van de Dartelaer

In de afgelopen jaren had ik altijd tekeningen met pen en potlood van de elektrische installatie van onze Dartsailer 27. In de loop der jaren is de elektrische installatie steeds uitgebreid door extra navigatie apparatuur, lenspomp, boegschroef, etc. En steeds als ik iets aanpaste vulde ik wel wat aan: het nummer van de aansluiting, kleur van de draad.

Maar de blaadjes werden nat, dan was er weer te weinig ruimte in een bepaald deel. Daarom ben ik de tekening in het tekenprogramma Visio gaan maken. Ik print de tekening nu steeds op 2 vellen A3 die ik aan boord bewaar zodat ik wijzigingen er direct bij kan schrijven en dan later op de PC weer bijwerken. Ik heb er voor gekozen om een meer technisch schema te combineren met afbeeldingen van de aangesloten apparatuur, inclusief de naam en type van het apparaat. Ik heb hierdoor een beeld van de installatie maar ook gegevens van de gebruikte apparatuur voor als ik online een handleiding of reserve onderdelen wil zoeken. Bij deze de tekening in PDF Elektrische installatie Dartelaer v1-5 als inspiratie. En wie toevallig de beschikking heeft over het tekenprogramma Microsoft Visio, en de tekening wil hebben kan mij een mail sturen. Mijn mailadres staat op de ledenlijst.

++ Henk Paul van der Veer

 

Traphekje voor veilig varen met kleine kinderen:

Het hoogteverschil tussen de kajuitvloer en de vloer van het stuurhuis is bij een Dartsailer 38 bijna een meter. Als er kleine kinderen aan boord zijn is dit een erg gevaarlijke hoogte, vooral als je aandacht nodig is tijdens manoeuvreren of andere zaken. Aan boord van de Dartsailer 38 “Dolfijn” is een speciaal traphekje gemaakt om de twee ruimtes op een veilige manier van elkaar te scheiden.

Deze link gaat naar de beschrijving van het traphekje

 

Winterkleed Dartsailer 38:

Bescherming tegen weersinvloeden is een van de belangrijkste thema’s tijdens de winterberging. Binnen stallen is een prima, maar dure en ook arbeidsintensieve optie omdat voor de winter het schip moet worden afgetuigd en in het voorjaar alles weer moet worden opgetuigd. Een winterkleed voor winterberging met staande masten is een goed alternatief en kost minder dan twee seizoenen stalling in een loods. De onderstaande link verwijst naar een speciale pagina van deze site waar het aanbrengen van een nieuw winterkleed uitvoerig is beschreven.

Deze link gaat naar de beschrijving van het winterkleed

 

Wadpoten:

Droogvallen met een Dartsailer kan wel, maar is niet erg comfortabel zoals uit onderstaande foto’s blijkt. De INSULINDE van Douwe Idsinga bleef eens steken op een wantij waarna de eb de Dartsailer 30 droog zette. Een bekend hulpmiddel zijn zogenaamde “wadpoten”. In feite zijn dit twee steunen die aan de zijkant worden bevestigd voordat het water zakt. Via de onderstaande links kom je bij een werktekening en een maatschets. Deze werktekening en de maatschets zijn beschikbaar gesteld door Cor de Heer.

Tekening Dartsailer 38 met Wadpoten           Detailschets wadpoten

 

 

 

 

 

 

 

 

Grondige renovatie Dartsailer 30 “Maatje”:

Een heel bijzonder project is de verbouwing van de Dartsailer 30 “MAATJE”, waarvan de eigenaar in de afgelopen jaren een compleet nieuw interieur naar eigen ontwerp heeft ingetimmerd. De indeling is helemaal gewijzigd, waarbij een aantal forse ingrepen de boot grondig hebben veranderd. De opvallendste wijzigingen zijn: stuurstand verplaatst naar stuurboord (logisch toch!); aan bakboord in het stuurhuis een zitplaats voor twee personen gemaakt, plus kleine tafel en verder is de kombuis nieuw ingetimmerd beneden in de kajuit. Onderstaande foto’s geven een goede impressie, maar zelf aan boord het prachtige resultaat van deze forse ingreep zien is natuurlijk het beste. De meeting was daarvoor een uitstekende gelegenheid.

Een aantal andere bijzonderheden

Van links naar rechts: Extra rooster in de kuip om staand goed over het stuurhuis heen te kunnen kijken; ventilatieluik in perspex dakraam; warmwaterboiler onder de kuipvloer; rolgrootzeil; voetensteun voor tijdens zeilen (simpel verwijderbaar); kuiptafel op stuurkolom

Boegspriet voor Dartsailer 30:

Een aantal Dartsailers type 30 is vanaf de werf uitgerust met een boegspriet die destijds als optie verkrijgbaar was. Deze boegspriet is voorzien van een klein teak dekje en een zogenaamde waterstag. Deze foto’s geven een duidelijk beeld van een dergelijke constructie. De foto’s zijn gemaakt van de Dartsailer 30 “PINTA”.

Dekzeiltjes stuurhuis voor Dartsailer 38:

Voor alle bezitters van een Dartsailer is het onderhoud van het karakteristieke teakhouten stuurhuis een regelmatig terugkerende hoeveelheid werk. Na verloop van tijd is het geheel kaal halen en volledig opnieuw lakken (6 tot 9 lagen) van de buitenkant onvermijdelijk. De invloed van weer en wind, met name het UV licht, zijn hier de grootste boosdoeners. Om deze oorzaak uit te sluiten heeft een eigenaar het teakhout volledig afgedekt met een aantal zeiltjes die na gebruik van het schip eenvoudig kunnen worden aangebracht door middel van een zogenaamde caravanrail aan de onderzijde van het stuurhuisdak en een aantal clips van rvs of kunststof waarmee de zeiltjes aan de onderzijde worden vastgezet. Ook voor de winterstalling biedt dit een goede oplossing. Deze foto’s en tekeningen zijn van een DS38. Voor een DS30 is een dergelijke oplossing ook al eens gemaakt. Het werkt tot volle tevredenheid van de eigenaren en scheelt enorm in het onderhoud!

 

Verschillende handige oplossingen:

Bovenste rij v.n.l.r.: Manfred Linnemeier (handig!) met zijn wonderbaarlijke kajuittafel; het synoptisch paneel met LED’s voor de navigatieverlichting en de lazyjack (alles op de REGGAE); dan de lazyjack op de PINTA; en kuipbediening van de rolgiek op de CHRISTINA.