Winterkleed voor een Dartsailer 38

Over de methodes voor de winterberging van een jacht lopen de meningen erg uiteen. Binnen, buiten op de wal of gewoon in het water. De kosten verschillen behoorlijk en iedere variant heeft zo zijn voor- en nadelen.

De ideale oplossing is het stallen van het schip binnen in een verwarmde loods. De kosten per vierkante meter lopen op tot soms meer dan 35 Euro per winterseizoen (grootste lengte maal breedte, dus vierkant gemeten). Voor een Dartsailer 38 kost deze methode al gauw meer dan 1600 Euro. Als in de loods weinig mensen hun schip schuren is er relatief weinig stof en blijft alles redelijk schoon. Weer en wind hebben geen invloed op de kwaliteit van het schip en er is prima gelegenheid voor onderhoud (als dat mag van de werf!) Iets minder ideaal is stalling in een niet verwarmde loods. De kosten zijn wat lager, maar nog behoorlijk hoog en bovendien moet voor deze beide varianten worden af- en opgetuigd, iets wat aardig wat tijd kost en meestal moet extra worden betaald voor het heffen van de masten.

Als het schip buiten blijft, op de wal of in het water, is het de vraag of het moet worden afgedekt of niet. Ook voor het afdekken zie je allerlei oplossingen van goedkope zeilen van de Doe-het-zelf markt tot op maat gemaakte professionele dektenten. Iedere afdekmethode heeft het risico dat de zeilen of de bevestigingslijnen tijdens de winterperiode langs de lak gaan schavielen, met soms forse schade tot gevolg. Dit kan het plezier om je boot weer klaar te maken voor het nieuwe seizoen behoorlijk vergallen. Bij een professioneel gemaakt winterkleed is de kans op dit probleem vrijwel nihil.

Een ander probleem kan condens onder het dekzeil zijn. Dit is te voorkomen door een goed “ademend” materiaal en voldoende ventilatieopeningen toe te passen.

In de winter van 2005 stond onze Dartsailer 38 buiten op de kant zonder dekzeilen. Het stuurhuis was afgedekt met de zeiltjes zoals beschreven op deze site in de rubriek “Tips en Trucs” . Na de winter bleek dat toch langdurig vocht was ingedrongen tot op het teakhout van het stuurhuis. Er was een lelijke vochtplek ontstaan waardoor een flinke onderhoudsklus noodzakelijk was om een en ander in redelijke staat terug te brengen. Dit was de aanleiding om voor de volgende winter bij een zeilmaker een goed winterkleed te laten maken.

Besloten werd eerst een houtconstructie te maken waardoor de tent iets hoger werd dan het stuurhuis. Hierdoor ontstond een goede werkruimte om ter zijner tijd het stuurhuis, de dekopbouw en de kuip opnieuw in de lak te zetten. Bij diverse zeilmakers in de regio werd een richtprijs opgevraagd. Enige jaren geleden was al eens op een prettige manier zaken gedaan met Zeilmakerij Hopman uit Bunschoten en omdat deze zeilmaker vlot en professioneel antwoordde op de vragen die per e-mail werden gesteld en bovendien de prijs redelijk bleek werd opdracht gegeven voor het maken van het winterkleed.

Het inmeten duurde ongeveer 1,5 uur en na drie weken, keurig op het afgesproken tijstip (waar maak je dat tegenwoordig nog mee in de watersportbranche???) kon het winterkleed worden afgehaald bij de zeilmakerij in Bunschoten. Een aantal details van het kleed gaven meteen een professionele indruk: het geheel was in drie delen gemaakt om goed hanteerbaar te zijn. De delen werden aan elkaar bevestigd met zware nylon ritsen die zijn afgedekt met stroken die zijn voorzien van stevig klittenband. De ventilatie openingen (twee voor en twee achter) zijn voorzien van nylon gaas zodat er geen vogels kunnen binnen komen. De openingen voor de landvasten zijn voorzien van flappen die netjes met klittenband worden afgesloten als ze niet gebruikt worden enz. enz.  

Het kleed zit inmiddels op het schip en heeft de eerste stortbuien en stromen goed doorstaan. Er kwam nog wat lekwater langs de masten en stagen omlaag, maar met wat tape is dat goeddeels verholpen. De houtconstructie is zo gemaakt dat deze in het voorjaar eenvoudig met vleugelmoeren en scharnieren kan worden weggenomen. Het winterkleed is gemaakt voor berging op de wal maar kan ook worden gebruikt als het schip in het water ligt. Als in het voorjaar te temperaturen wat aangenamer zijn kan er onder het winterkleed goed stofvrij worden geschilderd.

Na het aanbrengen van het winterkleed bleek alles meteen vrij goed te passen. Enkele kleine details zullen na de winter door de zeilmaker nog worden gecorrigeerd. Zo bleek de slijtvaste beschermstrook ter plaatse van de houtconstructie niet helemaal op de goede plek ingenaaid te zijn en komen er nog “tassen” in de onderzijde van het kleed zodat daar zakjes met zand in kunnen worden gelegd als het schip in het water ligt. Bovendien worden de ritsen aan de onderzijde ter plaatse van de “zippers” nog voorzien van beschermstroken om schavielen tegen de romp te voorkomen. Totale kosten, inclusief houtconstructie, ongeveer 2500 Euro.