De originele schroefasaandrijving van de Dartsailer 38 heeft een conventionele opzet: PERKINS diesel met aangebouwde PARAGON keerkoppeling, type P24L. De motor staat op vier trillingdempers en is door middel van een flexibele koppeling gekoppeld aan de schroefas, welke is voorzien van een zwevend binnenlager met stopbus. De trillingdempers moeten niet alleen de trillingen van de motor dempen ten opzichte van het schip, maar dienen ook voor het overbrengen van de stuwdruk op de motorfundatie. Dit betekent dat de dempers relatief stug moeten zijn.
De afgelopen winter is de aandrijving van onze Dartsailer 38 drastisch gemoderniseerd. Er is een homokinetische koppeling met stuwdruklager ingebouwd. De toegepaste Homokinetische koppeling is van het type PYTHON DRIVE, type P80-S. Prijs bruto 570 Euro, ex btw. Op de site van PYTHON is ook een prima handleiding voor doe-het-zelvers te vinden.
Om de homokinetische koppeling met stuwdruklager in te kunnen bouwen moest de schroefas worden ingekort en werd een speciale stalen fundatie gemaakt voor het monteren van het stuwdruklager. Het resultaat is erg bevredigend. De trillingen in het schip zijn beduidend verminderd. Vooral de resonantie is sterk afgenomen en daardoor is ook de geluidsdruk in het interieur aanzienlijk verminderd. Probleemloos kan nu een hoger toerental worden gedraaid, zonder dat dit als hinderlijk wordt ervaren. De trillingdempers die twee jaar geleden al waren vernieuwd, zijn (nog) niet vervangen. Er zou nu een soepeler type kunnen worden toegepast omdat de stuwdruk niet meer via de dempers wordt overgedragen aan het schip. Dit zal zeker de trillingen nog verder reduceren, maar daar is bij deze operatie nog even vanaf gezien.
Onderstaand een fotoreportage van de operatie, plus een viertal 3D computer tekeningen van het ontwerp van de fundatie. Een werktekening van de fundatie is beschikbaar via deze link. (Om de tekening te bekijken is AutoCAD Lite nodig, of het gratis te downloaden programma Volo View Express )
- De oude situatie met links de keerkoppeling, dan de flexibele koppeling en rechts de schroefaskoker met stopbus
- Demonteren oude keerkoppeling
- Demontage stopbus met zwevend binnenlager
- Verwijderen stopbuspakking
- Handige flexibele pakkingtrekker
- Flexibele koppeling verwijderd
- Globaal passen nieuwe homokineet met stuwdruklager. De klembus van het lager komt gelukkig net op een goed gedeelte van de as
- klaar voor doorslijpen van de schroefas: slijptol, brandblusser, branddeken en gelaatsscherm
- klaar voor doorslijpen van de schroefas: slijptol, brandblusser, branddeken en gelaatsscherm
- 1mm doorslijpschijf in de aanslag
- Na een minuutje: geen weg terug
- Mooie gelegenheid voor polijsten schroef en as
- Komisch gezicht
- Inkorten schroefaskoker
- Passen homokinetische koppeling met provisorisch gehechte nieuwe fundatie
- Terugplaatsen schroefas
- De nieuwe fundatie afgelast en gepoedercoat
- Boren bevestigingsgaten in motorfundatie die gelukkig lang en stevig genoeg was
- Onder 5mm polyester boren in de houten balk die de kern is van de motorfundatie
- Speciale keilbouten die een bevestiging met normale M10 bouten mogelijk maken
- Die zit goed vast
- Fundatie geplaatst, inmeten positie klembus
- Het geheel gemonteerd en alle bouten met een momentsleutel vastgetrokken.
- Nog even poetsen……
- Witte kunststof huiddoorvoeren van de loospijpen van kuip en gangboorden vernieuwd
- Op 1 na brak iedere doorvoer met een klap van een hamer dwars door midden, vlak onder de buitenste ring. Door inwerking van UV ernstig verzwakt!
- Einde van het karwei. Resultaat: prima. Trillingen beduidend verminderd.
- Computer 3D tekening
- Computer 3D tekening
- 3D weergave ontwerp staalconstructie
- Gezien vanaf de andere kant
Recente reacties